علیرضا شاه حمزه – عکاس

نمایشی از زیبایی‌های سرزمین ایران در آثار عکاسی علیرضا شاه حمزه

طبیعت بکر و کویر زیبای کاشان باعث شد تا هنرمندی جوان به عکاسی حرفه‌ای از طبیعت علاقه‌مند و لقب عکاس طبیعت ایران رو کسب کنه. علیرضا شاه‌حمزه با توجه به محیط زندگی و علاقه‌مندی‌هایی که از بچگی داشته، به عکاسی طبیعت روی میاره. نوعی عکاسی که در اون علاوه بر جذابیت، خطراتی هم وجود داره. آشنایی و همراهی با استاد عکاسی ایران، آقای باقریان و همینطور تجارب مختلف از عکاسی در صحرا، جنگل و کوهستان تونسته این هنرمند جوان رو به یکی از بهترین ها تبدیل کنه.
چشم‌نواز بودن مناطق در کنار بازی‌های نور و رنگ و بافت محیط به همراه اصلاح هنرمندانه تصاویر در نرم‌افزارهایی مثل فوتوشاپ، فوتو متیکس و پاناروما میکر، به جذابیت آثار این هنرمند کمک بسیاری میکنه. یکی از اهداف علیرضا از عکاسی طبیعت، نمایش مناطق زیبای سرزمین ایران در فصول مختلف به مخاطبین هست که در این کار گامهای مهمی رو هم برداشته.

مشاهده آثار و متن کامل در ماهنامه هنرهای تجسمی پان آرت: نسخه سی ام پان آرت

علیرضا شاه حمزه عکاس

از نحوه ورود به دنیای عکاسی و علاقه مندی به این رشته صحبت کنید؟
من در کاشان به دنیا اومدم و کاشان در حاشیه‌ی کویر مرکزی واقع شده و جزو مناطق کم آب و خشک جغرافیای ایرانه و گاهی بادهای سوزان و خشک در زمستان رو هم داره. در کاشان همه چیز در نظر انسان رنگ و بوی خاک گرفته، که نقاش و شاعر معاصر کاشانی سهراب سپهری هم در این باره شعر و نقاشی داره. من از کودکی در این منطقه کویری انس گرفتم و بزرگ شدم. علاقه مندی من به عکاسی هم از همون دوران بچگی رقم خورد. وقتی مستندهای حیات وحش و طبیعت رو نگاه میکردم خیلی هیجان زده میشدم و با دقت به ترکیب بندی اونها نگاه میکردم و لذت میبردم. از همون موقع به خودم میگفتم که به عکاسی طبیعت علاقه دارم و میتونم دنیای زیبای خودم رو به همه نشون بدم.

  ادامه مطلب ...

نیویورک در حال تحول و آثار عکاسی برنیس ابوت

نیویورک در حال تحول و آثار عکاسی برنیس ابوت

در بین تصاویر مجموعه « نیویورک در حال تحول » از برنیس ابوت (۱۹۹۱-۱۸۹۸) (عکاس زن آمریکایی پیرو سبک عکاسی صریح)، به عکسی از بنای یادبود «جان واتس»، سیاستمدار و حقوقدان آمریکایی قرن هجده و نماینده نیویورک در مجلس نمایندگان ایالات متحده برمی‌خوریم که با انتخاب خوب عکاس در گزینش جهت و زاویه دوربین، نه به عنوان پیکره ی جان واتس و نه حتی بطور کلی یک تندیس، که به عنوان یک انسان زنده به چشم میآد. مردی با ردایی بلند و قدیمی، متعلق به اعصار گذشته، ایستاده در فضای خاکستری بی روح و سرد یک شهر مدرن که به نظر میرسه ایستادنش در اینجا اتفاقی نیست. انگار میخواد ما رو که پشت سرش هستیم، با منظره ای در طرفی دیگه با خودش همراه کنه.

ارمغان خلج - نیویورک در حال تحول و آثار عکاسی برنیس ابوت

نوع پوشش اون به این نکته اشاره داره که مرد با چیزی که از گذشته حفظ کرده، خودش رو به عصر مدرنیته امروز رسونده و حالا یک تنه و با دست خالی در برابر احجام بتنی متراکم و سر به فلک کشیده به عنوان سمبلی از زندگی ماشینی که بطور خوفناکی با عظمت به نظر میرسن و اون رو از همه طرف احاطه کردن، ایستادگی میکنه. همینطور توجه به محل قرارگیری مجسمه مرد در گوشه ی راست عکس و نه در وسط اون و در نظر گرفتن این نکته که بیشتر فضای عکس رو ساختمان ها پر کردن، به درک عدم توازن بصری در تصویر منجر میشه که با مفهوم عدم توازن قدرت بین مدرنیته و انسان تنهای امروز در هماهنگی قرار گرفته.

  ادامه مطلب ...

عکاسی پانوراما در کلیسا

عکاسی پانوراما در کلیسا

عکاسی هنرمند Richard Silver که سالهای عمر خودش رو برای ثبت لحظات مهم گذرونده، به روشی مناسب برای عکاسی از نمای داخل کلیساها دست پیدا کرده. روشی که در اون عکسها میتونن بصورت حیرت آوری جذاب باشن. این هنرمند گفته که: “اگر جایی عالی در راهروی مرکزی رو پیدا کنید و به طور عمودی از روی نیمکت به سمت پشت کلیسا عکاسی کنید، زاویه ای خواهید داشت که تنها در معماری کلیساها وجود داره. هر تصویر متشکل از شش الی ده عکس هستش که در فتوشاپ به صورت یک پانورامای عمودی با هم تلفیق شدن.”


عکاسی پانوراما در کلیسا

  ادامه مطلب ...

اصول کادربندی در عکاسی

به محل و چگونگی قرارگیری عناصر موجود در یک صحنه٬ در یک عکس یا تابلوی نقاشی٬ کادربندی گفته میشود.

با وجود این که دوربین‌ھا و تجھیزات عکاسی روزبروز خودکارتر و دقیقتر میشوند، ھنوز تفاوتھای بسیاری بین عکسھای یک عکاس آماتور و یک عکاس حرفه‌ای وجود دارد. یکی از نکات مھمی که یک عکس حرفه‌ای و با ارزش را از یک عکس ضعیف و آماتوری متمایز میکند، کادربندی و ترکیب بندی صحیح عکس است.

اصول کادربندی در عکاسیکادر، عامل محدود کننده عناصر تشکیل دهنده تصویر است. کادر اولین عاملی است که بیننده با آن تماس پیدا می کند اما شکل کادر نیز در بیان تصویر مؤثر است. امروزه در عکاسی از کادرها مستطیل عمودی، افقی و مربع استفاده می شود.

 

ادامه مطلب ...

آشنایی با ۱۰ اشتباه عمده در عکاسی دیجیتال


آشنایی با ۱۰ اشتباه عمده در عکاسی دیجیتال+عکسمشکلات و اشتباهات مشخصی در عکاسی وجود دارند که معمولا نه تنها برای عکاسان تازه کار، بلکه گاهی برای عکاسان باتجربه نیز رخ می دهند. خبر خوب این است که می توانید با اندکی بیشتر دانستن در موردشان از آن ها جلوگیری کنید.

 

ادامه مطلب ...

با این روش ها جلوی لرزش دوربین را هنگام عکاسی بگیرید

 

با این روش ها جلوی لرزش دوربین را هنگام عکاسی بگیرید

در حالی که سه پایه و تک پایه ابزار مناسبی برای نگه داشتن دوربین هستند و می توانند جلوی لرزش آن را بگیرند، تنها گزینه های ما نیستند. در این مطلب قصد داریم راه هایی به شما معرفی کنیم که بتوانید با استفاده از آنها در حد امکان جلوی لرزش دوربین را بگیرید.

طراحی لوگو

ادامه مطلب ...

نکات و اصول عکاسـی برای تازه کارها

 

نکات و اصول عکاسـی برای تازه کارها

 


نکات و اصول عکاسـی برای تازه کارها

عکاسی از جمله هنرهایی است که دوستداران فراوانی در جهان دارد. با عکس می توان به ساده ترین سوژه ها، معانی عمیق بخشید. هر بیننده نگاه متفاوتی به عکس دارد و این را می توان جذابیت هنر عکاسی دانست. اگر چه خرید دوربین خوب و مناسب برای خلق زیبایی اهمیت فراوانی دارد اما استفاده صحیح از دوربین و این که چگونه عکس خوب بگیریم نیز مهم است. گزارش بازار در نظر دارد در شماره های مختلف مجله، تعدادی از ترفندهای عکاسی را برای ثبت عکس های ماندگار، توضیح دهد. نکاتی که برای این شماره در نظر گرفته ایم، اصولی برای آماتورهاست. امید است با رعایت این اصول ساده و کوتاه، عکس های زیبایی خلق کنید.

سارا لوگو

ادامه مطلب ...