آیا به خرید تجهیزات جدید برای دوربین نیاز دارید؟

خرید تجهیزات تازه عکاسی

عکاسی حرفه‌ای گران قیمت است. حتی خرید تجهیزات اولیه نیز هزینه زیادی دارد. با این حال، در حرفه عکاسی نیز مانند تمامی تجارت‌های دیگر نیاز است هزینه تجهیزات متناسب با میزان سود تعیین شود. چطور و چه زمانی برای خرید تجهیزات تازه تصمیم ‌گیری کنیم؟

تجهیزات عکاسی

بیشترین هزینه در این حوزه به لنز عکاسی تعلق دارد. به عنوان مثال، برای خرید لنز زوم  ۲۴-۷۰ با گشودگی دهانه ۲٫۸ که یکی از اولین انتخاب‌های عکاسان مراسم عروسی است، باید در حدود ۶ میلیون تومان هزینه کرد.

اما باید در نظر داشت که برای خرید یک لنز جدید حتی اگر پول کافی نیز موجود باشد، دلایل کافی و موجه نیاز است. در ادامه به ۵ مورد از مهمترین عوامل که در خرید تجهیزات جدید باید به آن توجه داشت، اشاره خواهیم کرد.

۱. چه مقدار از لنز جدید استفاده خواهم کرد؟

اگر پاسخ این سوال «کم» باشد بهتر آن است در مواقع لزوم لنز مورد نظر را اجاره کرد. می‌توان هزینه را در بخش دیگری بکار گرفت.

به عنوان مثال اگر عکاس مراسم باشید، هزینه بابت خرید یک کفش راحت و مناسب به مراتب مهمتر از هزینه بابت لنزی است که ممکن است کمتر از چند عکس را با آن بگیرید. این قانون را می‌توان در تمامی خریدهای حرفه‌ای خود گسترش داد.

۲. با خرید تجهیزات جدید پول بیشتری خواهم ساخت؟

اگر پاسختان بله باشد قطعا خرید آن وسیله تصمیم درستی است.

۳. آیا برای مشتری اهمیت دارد؟

آیا می‌توانید تشخیص دهید کدام عکس با لنز گران‌قیمت Canon EF 85mm f/1.2L گرفته شده است؟

شاید خود عکاس تفاوت بین یک لنز گران‌قیمت Canon EF 85mm f/1.2L II USM را با لنز رده متوسط Canon EF 85mm f/1.8 USM را متوجه شود. اما اکثر مشتریان قادر به تشخیص آن نخواهند بود.

قطعا لنز Canon EF 85mm f/1.2L II USM کیفیت ساخت بالاتری دارد و نتیجه نهایی بهتری را به ارمغان می‌آورد؛ اما خرید آن، زمانی که نمی‌توان سود بیشتری از آن کسب کرد مناسب نیست.

۴. طول عمر

اگر مقدار زیادی از تجهیزات خود استفاده می‌کنید گاهی اوقات صرف هزینه بیشتر برای خرید وسیله‌ای با کیفیت ساخت بالا در طولانی مدت باعث صرفه‌جویی در هزینه‌ها می‌شود.

به عنوان مثال خرید یک لنز مقاوم در برابر عوامل محیطی (گرد وغبار، ضد آب)، هنگامی که عمده کار عکاس در خارج از محیط استودیویی باشد توصیه می‌شود.

۵. صرفه جویی در زمان

هنگامی که در سطح حرفه‌ای کار می‌کنید مدیریت زمان ارزش زیادی پیدا می‌کند. صرف روزانه ۲ ساعت، برای کار با کامپیوتر کند و قدیمی چندان خوشایند نیست.

هدر رفتن این زمان از سودآوری می‌کاهد. می‌توان همین وقت را صرف یکی از مشتریان کرد و یا حتی آن را در کنار خانواده سپری کرد.

سخن آخر

در نهایت عواملی که باید در هنگام تصمیم برای خرید تجهیزات جدید به آن توجه کرد بسیار زیاد است. نمی‌توان راهنمای دقیقی برای آن نوشت.

شاید حرفه عکاسی بیش از هر تجارت دیگری، عطش سیری ناپذیری برای تهیه تجهیزات جدید از خود نشان دهد. اما با کمی تامل می‌توان بهترین تصمیمات را در بهترین زمان ممکن گرفت.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.